Új lehetőségek a tanórai kísérletezésben

Dobóné Tarai Éva, Sarka Lajos, Tóth Zoltán

A magyar kémiaoktatás mindig nagy hangsúlyt fektetett a tanórai kísérletezésre. Kémia-tankönyvek, kísérletgyűjtemények és szakmódszertani könyvek foglalkoznak a tanórai kísérletezés lehetőségeivel, módszereivel. Ebben a tanulmányban az utóbbi évek új irányzatait mutatjuk be néhány példán keresztül.

A tanórai kísérletezés új irányzatait a következők jellemzik:

1. A laboratóriumi eszközök és vegyszerek helyett egyre inkább hétköznapi eszközök és vegyszerek kerülnek előtérbe. Ezzel is hozzájárulhatunk a kémia életszerűbbé tételéhez.

2. A viszonylag nagy anyag- és költségigényű demonstrációs kísérletek helyét egyre inkább átveszik a könnyen megvalósítható, költség- és környezetkímélő – többnyire tanulókísérletként (is) használható – kémiai kísérletek.

3. A jelenleg még uralkodó induktív és verifikáló kísérletek mellett egyre több problémajellegű kísérlet szerepel, melyek során a tanulók már a hipotézisalkotás és a gyakorlati kivitelezés megtervezésének fázisában is aktív szerepet játszhatnak. (Különösen kiemelt szerepe van ezeknek a problémafelvető kísérleteknek a kutatásalapú – IBSL – tanulásban.)

Hidrogélek mint reakcióterek

A szuperabszorbens polimerek újszerű kísérletezési technikák kipróbálására nyújtanak lehetőséget. A kísérletek során használt hidrogélgolyók virágüzletekben is beszerezhetők, vízkultúrás növényneveléshez kínálják, vagy egyszerűen dekorgyöngyként, díszítőelemként is szokták használni. Erre a feladatra azonban a már használt, kimerült fürdőszobai illatosító gyöngyök is alkalmasak.

csap.jpg

Ólom(II)-jodid csapadék akrilgyöngyben (Soproni László fotói)

A csapadékképződési reakciók például hidrogélekben is végrehajthatók. A vizsgálandó fémiont tartalmazó oldatot injekciós fecskendővel juttatjuk a hidrogélgolyó belsejébe, majd egy másik injekciós tűvel és fecskendővel a csapadékleválást előidéző reagenst injektáljuk a golyó belsejébe. A megduzzadt hidrogélgolyók spontán nagyítóként működnek, és még inkább kiemelik a látványt. A módszer érdekes és újszerű, éppen ezért erősen motiváló hatású. Mivel végrehajtása bizonyos kézügyességet és érettebb viselkedést igényel, inkább a középiskolás korosztály számára ajánlott. Tanórai környezetben inkább demonstrációs kísérletként használható, de szakköri foglalkozásokon kiváló lehetőségeket biztosít új ötletek kipróbálására és a módszer begyakorlására. Előnye, hogy minimális a vegyszerigénye, a fecskendőkben előkészítve akár hetekig tárolhatók az előkészített vegyszerek és egymás utáni órákon a fecskendők újra és újra elővehetők. A desztillált vízbe beáztatott hidrogélgolyók lezárt befőttesüvegben akár hónapokig megőrzik „működőképességüket”. A csapadékok leválasztásához a reagenseket a tankönyvekben és kézikönyvekben megadott koncentrációkban használjuk. A valósághű eredmény elérése érdekében színtelen poliakril golyókat használjunk.


Vissza a tartalomhoz

 pdfMEGNYITÁS/LETÖLTÉS