Hidrogéntöltő állomások Tatabányán és Kaliforniában

Lente Gábor

Magyarország első hidrogéntöltő állomását a Linde cég 2021. április 29-én avatta fel budapesti telephelyén, a IX. kerületi Illatos úton. A bemutatót mind a sajtó, mind a politika élénk figyelemmel kísérte, de néhány fontos részlet mégis elsikkadt a beszámolókban. Az egyik ilyen az, hogy a Linde telephelye nincs nyitva a vásárlók előtt, tehát a már idézett kormányhatározat szövegében egyáltalán nem tévedés a tervre első nyilvános hidrogéntöltő állomásként hivatkozni. A bemutató során megtankolt autó a beszámolók szerint egy Toyota Mirai volt. Az eseményen jelen lévők beszámolója szerint azonban a teljes feltöltés valójában órákig tartott egy műszaki probléma miatt: az autó hidrogéntankját 70 MPa nyomású töltésre tervezték, de a Linde ennél kisebb, 35 MPa-os állomást épített meg. Így a jármű elektronikája tankolás közben a számára túl kicsi nyomás miatt biztonsági okokból rendszeresen leállította a folyamatot. A Magyarországhoz legközelebbi közüzemű hidrogéntöltő állomás jelenleg Bécsben van, ezért a Toyota Mirainak Magyarországon listaára sincsen. Az amerikai kereskedőknél a legszerényebb kiépítettség ára kb. 50 000 USA dollár, vagyis 2023. májusi árfolyamon számolva mintegy 17 millió forint.

 busz.jpg

A Kőbánya-Kispest és Vecsés között 2022 elején egy hónapig közlekedő, hidrogénalapú tüzelőanyag-elemmel és elektromotorral működő autóbusz       

A tömegközlekedésben egy szűk évvel később történt meg az első törpelépés: 2022. február 11-től március 6-ig Kőbánya-Kispest és Vecsés között a Volánbusz Solaris Urbino 12 Electric H2 típusú autóbuszokkal szállított utasokat, a híradások szerint ez volt Magyarországon a legelső hidrogén-üzemanyagcellás busz a közösségi közlekedésben. A lengyel Solaris cég egyébként gyárt elektromos és hibrid hajtású buszokat is, a minél kisebb károsanyag-kibocsátás az egyik legfőbb stratégiája.


 Vissza a tartalomhoz

pdfMEGNYITÁS/LETÖLTÉS