A jól látható ruházat funkcionális anyagai

Kutasi Csaba

Egy közlekedési kísérlet során azt vizsgálták, hogy csökkent látási viszonyok esetén, 50 km/órás haladási sebesség mellett milyen távolságból észleli az út szélén haladó személyt a gépkocsivezető. A felmérés szerint hétköznapi ruházat esetén 40 méterről vették észre az illetőt, megfelelő méretű fényvisszavető sávval ellátott ruházatban közlekedő embert már 160–170 méterről meglátták a sofőrök. Lényeges jellemző, hogy a gépkocsi „megállítási hossza” (reakcióidő + fékút) az 50 km/h sebességnél mintegy 40–50 m, 100 km/h-nál 120–150 m. Kézenfekvő, hogy a sötétben 3–5-ször távolabbról észlelhetőséget biztosító ruházatkiegészítők, az ún. reflektív anyagokkal ellátott öltözékek megfelelő biztonságot nyújtanak viselőjének. Nappali fényben, megfelelő látási viszonyok mellett is lényeges az utak mentén tevékenykedő, közlekedő személyek ruházatán a jó láthatóság elérése mintegy „világító” színezékkel előállított, ún. háttéranyagokkal.

lathat.jpg

A jó láthatósági ruházat hatása sötétben

A jól látható ruházat használatának kezdete1964-re vezethető vissza, amikor a Brit Vasutaknál kísérletileg bevezetett, fluoreszkáló képességű narancssárga kabátokkal látták el a villamosított szakasz glasgow-i munkásait. Az itt közlekedő mozdonyvezetők pozitív véleményére alapozva 1965-ben jól látható ruházatot rendszeresítettek a British Railways London Midland régiójának villamosított vonalain dolgozók (mérnökök, munkások) számára, az új nyugati parti fővonal nagyobb sebessége miatt.

A sikeres tesztelések eredményként folyamatosan bővült a jó láthatósági ruházatok alkalmazása.


 Vissza a tartalomhoz

pdfMEGNYITÁS/LETÖLTÉS