logo.jpg

tlg.jpgKülönszámunk több vonatkozásban is különleges. Központi témája a TETT: Te és a természettudományok – mesés történetek című mese- és novellaíró pályázat, amelyet a Richter Gedeon Nyrt. kezdeményezésére és támogatásával, a Döbrentey Ildikó – Levente Péter művészházaspár védnöksége alatt első alkalommal 2021-ben, másodjára 2022-ben hirdetett meg A Természettudományos Oktatásért Szabó Szabolcs Emlékére Közhasznú Alapítvány (Sz2A) általános iskolások és középiskolások számára. A nagy sikerű pályázat komoly hatást és médiavisszhangot váltott ki. A különszám szerzői a TETT számos vonatkozását elemzik különböző szemszögekből, egyúttal újszerű rátekintést is kínálnak a természettudományok iránti elköteleződés nehéz és izgalmas kérdésére. A cikkek a TETT helyét és szerepét is keresik az oktatásmódszertani újítások világában.

Szerzőink ábécé-sorrendben: Bajzáth Mária (Nők Lapja Irodalmi díjas tanár, író, neveléstudományi bölcsész, mesepedagógus, a Népmesekincstár Mesepedagógia Műhely szakmai vezetője); Döbrentey Ildikó (Magyar Örökség és Prima Primissima díjas író); Holtzer Péter (villamosmérnök, pénzügyi szakértő, MBA, az Sz2A elnöke); Molnárné Czirják-Nagy Zsuzsanna (PR-szakértő, grafikus, újságíró, a Richter PR és Kormányzati Kapcsolatok Osztályának munkatársa); Móring Andrea (meteorológus, földtudományi kutató, alkalmazott matematikus, az Sz2A munkatársa); Patkó Csaba (építészmérnök, HR-tanácsadó, forgatókönyvíró, az Sz2A munkatársa); Rácz Kinga (közgazdász, külső kommunikációs specialista, a Richter PR és Kormányzati Kapcsolatok Osztályának munkatársa); Szántay Csaba (vegyészmérnök, a Richter tudományos főtanácsadója, egyetemi magántanár); Veitz Gábor (közgazdász, aktuárius, az Sz2A munkatársa); Weber Márton (a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem vegyészmérnök-hallgatója).

A Magyar Kémikusok Lapjának aligha volt ehhez hasonló különszáma korábban: a szerzőcsapatban csak mutatóba akad kémiai végzettségű szakember. De itt így van ez jól. Szerzőink az angolul STEAM (science, technology, engineering, arts, mathematics) néven emlegetett terület egészét lefedik, egymástól függetlenül, de ennek ellenére egymást erősítve nyilatkoznak a természettudományos oktatásról. Egészen kivételes, hogy e helyütt irodalmárok is megosztják bölcsességüket az olvasóval, méghozzá nagyon is szemfelnyitó módon. Az eredmény egy szemléletformáló, dogmákat megkérdőjelező, új utakat mutató cikkgyűjtemény a természettudományok megszerettetéséről.

Az emberek évezredek óta mesélnek egymásnak. Mert mesélni jó. A mese jellemet formál. A hallgatóét is, de a mesélőét még inkább.

Lente Gábor

egyetemi tanár

Pécsi Tudományegyetem


 Vissza a tartalomhoz

pdfMEGNYITÁS/LETÖLTÉS