Kutatásalapú kémiatanulás az általános iskolákban?

Szalay Luca, Borbás Réka, Füzesi István, Tóth Zoltán

A címben föltett kérdés első látásra teljesen abszurdnak tűnhet a természettudományos kutatásokat ismerő, pláne az ezeken a területeken dolgozó kollégák számára. Hogyan is lehetne ilyesmit végeztetni 13–14 éves, ráadásul a kémia iránt nem is feltétlenül érdeklődő gyerekekkel? Valóban, a mostanra már könyvtárnyi szakirodalommal rendelkező, angolul „inquiry-based science teaching / learning / education” kifejezésekkel illetett módszercsoport nevében nem véletlenül nem a „research” kifejezés szerepel, hanem a vizsgálódást, kutakodást, érdeklődést jelentő „inquiry”. Magyarul azonban furcsa lenne így hívni, ezért a fordítás során a „kutatásalapú” nevet kapta.

okt.jpg

A következő összeállítás a nyolcadik osztály végére időzített, kísérlettervező képességet mérő feladatot mutatja be:

Képzeld el, hogy egy kis faluban élő rokonoknál nyaralsz, és feltöltöttetek vízzel egy fürdőmedencét az udvaron. A vizet olyan tablettával kell fertőtleníteni, ami a pH = 7–8 tartományban tudja kifejteni a hatását, de a helyi víz pH-ja nagyobb 8-nál. Van vegyszeretek, amiből olyan mennyiséget kell adagolni a medencébe, hogy a fürdővíz elérje a kívánt pH-tartományt. A víz pH-jának ellenőrzésére szolgáló tesztcsík azonban elfogyott, és csak egy távoli városban kapható. Eszedbe jut, hogy a vöröskáposztalé sav-bázis indikátorként működhet, és azt tudtok készíteni az otthon lévő káposztából. Az interneten olvasható, hogy a vöröskáposztalé pH ≥ 12 esetén sárga színű, és a pH = 9–11 körüli tartományban zöld és zöldeskék, pH = 7–8 között kék, pH = 4–7 között lila, végül a pH ≤ 3 tartományban vörös. Így be tudjátok állítani a medence vizének pH-ját olyanra, hogy hasson a fertőtlenítő tabletta. A káposztalevet nem önthetitek a medencébe, de poharakkal ki tudtok meríteni a medencéből vízmintát, akár többször is. Van egy lapát is, amellyel össze tudjátok keverni a medence vizét. Az alábbi válaszaiddal segíts megtervezni a megfelelő pH-tartomány eléréséhez vezető kísérleteket!

a) Mi az, amit ti változtathattok a medence teljes tartalmával kapcsolatban a kísérletek során? (Vagyis mit kell adagolni a medence teljes tartalmához minden egyes kísérletben?)

b) A medencevíz mely tulajdonsága függ az általatok okozott változástól?

c) Mivel tudjátok vizsgálni a medencevíznek ezt, a fönti b) pontban megnevezett tulajdonságát?

d) Milyen tapasztalatból következtethettek arra, hogy még további anyag hozzáadására van szükség?

e) Miért fontos minden esetben gondosan összekeverni a medence vizét?

f) Miből következtethettek arra, hogy már bele lehet tenni a fertőtlenítő tablettát a medencevízbe?

g) Írj + jelet az alábbi listában lévő állítás elé, ha azt igaznak tartod, és jelet ha nem tartod igaznak! (Egyértelmű áthúzás után másik jelet is írhatsz, ha meggondoltad magad.)

Mindig a medence azonos pontjáról kell kimeríteni a vizet a pohárral.

Mindig azonos térfogatú vizet kell kimeríteni a medencéből a pohárral.

Mindig azonos pohárral kell kimeríteni a medencéből a vizet.


 Vissza a tartalomhoz

pdfMEGNYITÁS/LETÖLTÉS