Magyar Kémikusok Lapja
VEGYIPAR ÉS KÉMIATUDOMÁNY
Nagy kihívás a légi szállítás dekarbonizációja
Első rész
A cseppfolyós sugárhajtómű-üzemanyagok jellemzői
Hancsók Jenő, Hőke Ferenc
A fosszilis (kőolaj-) eredetű sugárhajtómű-üzemanyagok (időnként röviden: JET-ek) nagyon káros környezeti hatása miatt az utóbbi kb. 15-20 évben a világ fejlett régióiban jelentős K+F tevékenység indult a megújuló forrásokból történő előállításra. A fő cél a kőolaj-eredetű JET-ek legjobb minőségű komponenseinek (nyílt láncú paraffinok/alkánok és cikloparaffinok), illetőleg azok elegyeinek előállítása megújuló nyers- és alapanyagforrásokból anyag- és energiatakarékos, környezetbarát és gazdaságos módon. Ennek előfeltétele tehát olyan megújuló nyers- és alapanyagforrások felismerése, amelyek a Földön általánosan és nagy mennyiségben rendelkezésre állnak az elvárt minőségben, illetve termeszthetőek, kinyerhetőek stb. Ezt követően ki kell választani azokat a fizikai, kémiai és biológiai módszereket (pl. szintézis/előállítási utakat), amelyekkel ezekből kiváló minőségű, az érvényes szabványok előírásait mindenben kielégítő minőségű sugárhajtómű-üzemanyagok állíthatók elő. Érthető módon ezen megújuló hajtóanyagok teljes életciklusú károsanyag-kibocsátása lényegesen (kb. 65–90%-kal) kisebb, mint a kőolajalapú keroziné. Ezeket fenntartható repülési üzemanyagoknak (SAF) nevezik.
Nagyon intenzív kutatómunka folyik a hidrogén és az elektromos meghajtású repülőgépek kifejlesztésére és alkalmazásba vételére. Ennek ellenére a különböző eredetű sugárhajtómű-üzemanyagok igényének (felhasználásának) tényleges és várható alakulása csak lassú átmenetet tükröz ezek irányába. Ez különösen érvényes a nagy távolságú légi szállítás/közlekedés esetén.

A különböző eredetű sugárhajtómű-üzemanyagok igényének tényleges és várható alakulása a világon (a szerzők módosítása és szerkesztése a „WAYPOINT 2050: An air transport action group project” alapján)
Az ábra jól tükrözi, hogy a hidrogén üzemanyag elterjedése kb. 2035 után, míg az elektromos meghajtásé kb. 2045 után várható, és az előrejelzések alapján kezdetben gyakorlatilag csak a rövid távolságú járatok esetén.