Magyar Kémikusok Lapja
OKTATÁS
A Z generáció hatékony elérése fenntarthatósági üzenetekkel
Simon Ákos, Horváth Levente
A Budapesti Gazdaságtudományi Egyetemen dolgozó szerzők azt írják, hogy mostani hallgatóik fiatal felnőttként (vagy a középiskola utolsó éveiben) élték át a Covid-időszakot. Ez a meghatározó generációs élmény érezhető hatással van szociális készségeikre is. A technológia- és a digitálismédia- platformoktól való függésük is sokkal erősebb, mint bármely korábbi korosztályé. Napi szinten tapasztalják, hogy mennyire nehéz őket megszólítani, figyelmüket huzamosabb ideig fenntartani, emellett pedig minimális interakcióra vágynak. A felsoroltak mellett jellemző erre a korosztályra, hogy sokkal inkább nyitott a globális problémákra és azok megoldására, és ezért hajlandó aktívan tenni is.
A BGE felismerte, hogy a fenntarthatóság témaköre kritikus jelentőségű, így operatív és stratégiai szinten is kiemelt figyelmet kapott a terület. Ezért az egyetem Fenntarthatósági Irodája kézzelfogható és jól értelmezhető irányokat határozott meg, amelyekkel több cél együttes elérését támogatjuk.
A korábbi kezdeményezések rendszerbe foglalása és a szakterületi GAP-analízis kimutatta a fejlesztendő területeket, és ehhez kapcsolódóan alakították ki az egyetem fenntarthatósági stratégiai célrendszerét. Stratégiai céljaik:
- az evangelizáció: a fenntarthatóság valódi jelentésének átadása és tudatosítása az egyetemi polgárok körében;
- a pozitív társadalmi hatás: az egyetemi polgárok a fenntarthatóság területén véghez vitt tevékenységükkel valódi és a társadalom számára hasznos sikereket érjenek el;
- hallgatóik képzése: felvértezik őket a fenntarthatósági szemlélet aktív érvényesítésének képességével, hogy szakmájukban, saját területükön tudják alkalmazni a tanultakat, ezzel is növelve munkaerőpiaci értéküket.