Magyar Kémikusok Lapja
KÖZOKTATÁS – TANÁRI FÓRUM
Kémiatanár-képzés a Babeș–Bolyai Tudományegyetemen
Tantárgycsomag a kémiatanári diploma megszerzéséhez
Sógor Csilla
A kolozsvári Babeș–Bolyai Tudományegyetemen a tanárképzés szerkezete román, magyar és német nyelven – amennyiben van német nyelvű képzés – a tantárgyak típusát és a kreditszámokat tekintve egységes. A tantárgyak tartalma némiképp eltérhet, de célszerű alkalmazkodni az elvárásokhoz, kerttantervhez, iskolai programhoz, tankönyvekhez, hogy a tanári állás betöltéséhez szükséges nyári versenyvizsgán egyenlő esélyekkel indulhassanak a magyar hallgatók is. A magyar képzés számára, amelyről az írás szól, a magyarországi tankönyvek és publikációk pluszt jelentenek, ugyanakkor az idegen nyelvű modern szakirodalom is beépül az előadások és a szemináriumok anyagába.
A Babeș–Bolyain a tanári képzés a „Pedagógia és Alkalmazott Didaktika Intézet” keretén belül folyik. Az egyetem tájékoztatása szerint a tanári igazolás, amelyet az alapképzéssel párhuzamos I-es szintű pedagógiai modul elvégzésével megszerezhetnek a hallgatók, lehetőséget kínál arra, hogy tanulmányaik befejeztével tanárként dolgozzanak a közoktatás kötelező szakaszában. Ahhoz, hogy valaki oktatóként helyezkedjék el a középiskola felső szakaszában (XI–XII. osztály), a posztliceális vagy az egyetemi oktatásban, el kell végeznie a II-es szintű pedagógiai modult is.
A tanári diploma megszerzésének lehetséges útjai (részletek a Babeş–Bolyai Tudományegyetem Pedagógia és Alkalmazott Didaktika Intézetének honlapján olvashatók
A tanári állás betöltéséhez júliusban részt kell venni az országos tanári versenyvizsgán. Évente 2-3 végzős hallgató jelentkezik erre a megmérettetésre. Az itt elért jegy függvényében választhat a jelölt a meghirdetett végleges vagy helyettesítői állások közül. Többen évekig járnak vizsgázni, amíg sikerül végleges állást elfoglalniuk. Vannak olyan végzősök is, 2-3 hallgató évente, akik az iskolaév megkezdésekor még mindig üres, főként vidéki általános iskolai állásokat helyi szintű versenyvizsgával, helyettesítőként töltik be egy évre. Mivel jelenleg nincs kettős képzés, egyszakos kémiatanári képesítéssel nem könnyű elhelyezkedni a tanügyben. A nehézségek ismeretében örvendetes, hogy a hallgatók többsége nem zárkózik el a pedagógiai modul elvégzésétől. Többen jelezték, hogy a pedagógiai gyakorlat során kaptak kedvet a tanári pályához, és azt is, hogy bár tanárok nem szeretnének lenni, szakmai fejlődésüket segítette a képzés.