Magyar Kémikusok Lapja
KITEKINTÉS
Forma–1 versenyek: védekezés a hőstressz ellen, védelmet fokozó textilalapú termékek
Kutasi Csaba
A 2023-as Katari Nagydíjon Logan Sargeant hőguta miatt kénytelen volt kiállni a futamból. Esteban Ocon gyomortartalma a verseny közben „visszajött” a nagy meleg okozta rosszullét során, Lance Stroll pedig rövid időre az eszméletét is elvesztette. Mérésekkel kimutatták, hogy a szűk Forma–1-es pilótafülke rendkívüli mértékben felforrósodhat, előfordul, hogy a hőmérséklet 50–60 oC körülire emelkedik a verseny jellegétől és a versenypálya helyétől függően. Az idei bahreini nagydíj leintése után vált ismertté, hogy a versenyen észrevétlenül debütált a hordható hűtőmellény. A futam díjátadója előtt George Russell a pihenőszobában meglazította speciális overáljának felső részét, és ekkor kiderült, hogy a verseny alatt rajta volt a FIA 2025-ben megjelent, hűtést biztosító ruházatkiegészítője. A versenyzők védelmét számos olyan eszköz szolgálja, amely textilanyagokkal kapcsolatos.
Az F1 új hűtőmellénye közel 50 méteres csővezetékkel kombinált póló, amelyben a hűtött folyadékot a hűtőegységben működő szivattyúval a versenyző felsőteste körül folyamatosan áramoltatják. A vizet a versenyautóban egy erre a célra kialakított kisebb tartályban tárolják; egy mikroprocesszorral és a hőmérsékletet alacsonyan tartó jégmentes technológiával gondoskodnak a hőfok tartásáról.
A hűtőmellény és működtetése
A FIA új szabályt alkotott: amennyiben egy pilóta úgy dönt, hogy 2025-ben nem hord hűtőmellényt, akkor 500 g súlyú plusz ballasztot kell vinnie a pilótafülkében (a versenyelőny elkerülésére). A 2026-os F1-szezonban bevezetik a hűtési rendszert. Mivel a rendszert csak a 31 oC-os előrejelzés elérésekor szerelik fel az autókra, a pilóták lehetőséget kapnak arra is, hogy ne használják.