Kompozitanyagok a repülőgépgyártásban

Kutasi Csaba 


A repülőgépgyártásban főként a szálerősítéses kompozitok kerülnek előtérbe. Ezek javítják a szilárdság/tömeg arányt, valamint a tribológiai (pl. az egymásra ható és elmozduló felületek súrlódása) jellemzőket. 


A szilárdság jelentős növeléséhez általában elengedhetetlen a szálak és a mátrix közötti erős adhézió. Ez úgy érhető el, ha a két fázis határfelületén a mátrix optimálisan „nedvesíti” a vázszerkezetet. Például szénszál alumíniumolvadékba való beágyazásához a szálat nikkellel vagy tantállal előzetesen be kell vonni.

repulo.jpg

Kompozitalkalmazások a repülőgépen


A szénszálat az alkalmas polimerekből (pl. poliakrilnitril mint prekurzor) ellenőrzött gázatmoszférában végrehajtott termikus bontással (pirolízis) állítják elő. A szénszálak tengelyirányba rendeződött grafitsíkokból épülnek fel, szerkezetük erősen torzult grafitrácsra hasonlít (közöttük a változó távolság és a termikus bomlásnál keletkező gázok miatt pórusok fordulnak elő).


A kompozitok mátrixanyagaként főként hőre lágyuló, kisebb mértékben hőre keményedő polimereket használnak.  


 Vissza a tartalomhoz

pdfMEGNYITÁS/LETÖLTÉS